De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.
Blog

De invloed van AI in Finance en Sales

26 juli 2023
De invloed van AI in Finance en Sales

Op dit moment verandert kunstmatige intelligentie (AI) met tools zoals Chat GPT de traditionele werkgebieden. De impact van deze technologieën is bijna in elke branche voelbaar, zo ook in de finance en sales. In deze blog gaan we in op de eventuele veranderingen voor de functie van CFO en de functie van salesprofessional.

Gaan de taken van CFO veranderen?

Het gebruik van AI in de financiële sector heeft een aanzienlijke opmars gemaakt, waarbij maar liefst 42% van de financiële professionals gelooft dat AI hun werk drastisch gaat veranderen. Deze verschuiving heeft gevolgen voor de traditionele rol van de CFO, die van rapportage en risicobeheer overgaat naar het stimuleren van technologische innovaties.

Om deze nieuwe rol te vervullen, moeten CFO’s niet alleen up-to-date blijven met de laatste technologische ontwikkelingen, maar ook zorgen dat hun teams deze technieken optimaal benutten. AI kan bijvoorbeeld bijdragen aan het identificeren van ongewone transacties en potentiële fraudeurs door middel van geavanceerde data-analyse en patroonherkenning. Verder moeten CFO’s nauw samenwerken met IT-afdelingen om ervoor te zorgen dat de implementatie van AI in overeenstemming is met de technische capaciteiten en de strategie van de organisatie.

Hoe kan AI Sales professionals helpen?

Parallel aan de financiële sector bieden AI en Chat GPT ook innovatieve oplossingen voor sales professionals. Een van de grootste uitdagingen in de verkoop is het identificeren van de meest veelbelovende leads. Met AI kunnen verkoopprofessionals klantgegevens analyseren om leads te kwalificeren op basis van hun interesse, behoeften en koopintentie, waardoor ze hun middelen beter kunnen benutten.

AI kan verder helpen bij het personaliseren van klantaanbevelingen, terwijl Chat GPT in staat is om 24/7 klantenondersteuning te bieden. Dit betekent dat de verkoopprofessional zich kan concentreren op complexere taken, terwijl Chat GPT basisvragen en -behoeften van klanten snel afhandelt. Bovendien kunnen verkoopprofessionals profiteren van AI-gedreven voorspellende analyses om inzicht te krijgen in potentiële verkoopkansen, trends en klantgedrag.

Hoewel de implementatie van AI en Chat GPT in dagelijkse werkzaamheden een uitdaging kan zijn, hebben deze tools de potentie om zowel de financiële als de verkoopsector naar een nieuw niveau van efficiëntie en productiviteit te tillen. Daarom is het voor zowel CFO’s als sales professionals van vitaal belang om deze technologische vooruitgang te omarmen en zich voor te bereiden op een toekomst die steeds meer door AI wordt gedreven.

Ben jij op zoek naar de juiste CFO of Sales professional in je team? Wij van Brys kunnen je helpen met het vinden van juist personeel. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Jouw carrière naar een hoger plan tillen? Zo doe je dat

Jouw carrière naar een hoger plan brengen. Brys helpt daar graag aan mee natuurlijk. Sterker nog: onze recruiters zijn dagelijks bezig om mensen te helpen een stapje hogerop te komen. Maar hoe doe je dat?   Een mooie loopbaan waarin je van betekenis kan zijn. Wie wil dat nu niet? Toch is het nog een […]

Lees artikel

Waar Brys voor zorgt? Dat jij je kan ontwikkelen op een plek die bij je past

Zoek je een baan in de marketing, sales, HR, commercie of een andere officefunctie? Klop dan zeker bij Brys aan, zegt recruiter Jenty Treuren. “Op een persoonlijke manier bemiddelen wij professionals naar een vaste baan waarin je kan (door)groeien en ontwikkelen.” Die persoonlijke werkwijze is kenmerkend voor Brys, zegt Jenty, talent sourcing specialist bij de […]

Lees artikel

Op deze dag van de week ben jij (waarschijnlijk) het minst productief

Wat is er fijner dan een lekkere productieve werkdag te hebben? Amerikaanse wetenschappers deden onderzoek naar de productiviteit van werknemers op werkdagen. “Het blijkt dat het computergebruik toeneemt tijdens de week, maar opvallend daalt op vrijdagen.” De onderzoekers deden twee jaar lang onderzoek naar het computergebruik van 789 kantoormensen bij grote bedrijven in de Amerikaanse […]

Lees artikel