De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.
Blog

Hoe je een sterk ‘visitekaartje’ kan zijn van een bedrijf

10 augustus 2023

Als ambitieuze professioneel wil je niets liever dan onderdeel zijn van een mooi, goed lopend bedrijf. Om te schitteren in het zakelijke leven en blijvende indruk achter te laten. Ofwel: het ‘visitekaartje’ te zijn van een onderneming, Maar hoe doe je dat?

Een blijvende (goede) indruk achterlaten bij klanten en collega’s. Er zijn maar weinig mensen in het zakenleven die dat niet willen. Zo kan je op een prima manier van waarde zijn voor je werkgever. Toch is het nog een hele kunst. Hier wat tips en tricks die jou kunnen helpen om het bedrijf op een professionele manier te vertegenwoordigen.

1. Wees je (authentieke) zelf

Een universele wetmatigheid die ook in het bedrijfsleven opgaat: wees je (authentieke) zelf. Een van de bekende spreuken van Loesje luidt: Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.  Nou, simpel gezegd, meer hoef je niet te doen. Jouw unieke zelf is hartstikke leuk!

2. Professionaliteit als fundament

Er zit natuurlijk wel een kleine ‘maar’ aan. Hoewel je persoonlijkheid belangrijk is, wees wél professioneel. Toon respect en handel integer in alle (zakelijke) situaties. Of het nu gaat om een ontmoeting met een klant, een vergadering met collega’s of op een netwerkbijeenkomst. Handel integer, hanteer de juiste ethiek en respecteer de normen en waarden van een bedrijf. Een professionele houding zorgt ervoor dat je vertrouwen wekt en geloofwaardig overkomt.

3. Ken het bedrijf van binnen en van buiten

Wil je het bedrijf waar je werkt op een goede manier vertegenwoordigen? Zorg er dan voor dat je (bijna) alles weet van de onderneming die je vertegenwoordigt. Om maar wat te noemen: de geschiedenis, de missie, de kernwaarden, de producten of diensten en de doelgroep. En er is vast meer te bedenken. Zo kom je goed beslagen ten ijs als je een ander wat wilt vertellen over ‘jouw’ bedrijf.

4. Uiterlijke verzorging is een must

Niet alleen je innerlijk is belangrijk. Je uiterlijk net zo goed. Kom je bij klanten over de vloer of heb je een zakelijke afspraak op je werk? Zorg er dan voor dat je er pico bello uitziet. Zorg ervoor dat je er netjes en representatief uitziet. Kleed je passend voor de gelegenheid waar je naar toe gaat.

5. Wees duidelijk in je communicatie

In het zakelijke leven zijn sterke communicatievaardigheden erg belangrijk. Of je nu met klanten praat, een presentatie geeft of gewoon een e-mailtje schrijft. Zet je boodschap duidelijk neer en wees beknopt. Ook een actieve luisterhouding is van belang. Speel in op de behoeftes van de klant en luister naar wat die belangrijk vindt.

6. Focus op de klant

Kortom, wees ook klantgericht. Wil je succes hebben dan moet je goed weten wat de wensen van de klant zijn. Probeer die verwachtingen te overtreffen en biedt mooie oplossingen. Luister ook naar het eventuele feedback van de klant. Daar kan jij, je collega’s en het bedrijf alleen maar door verbeteren.

7. Een positieve houding

Door positief te zijn over het bedrijf en de producten of diensten straal je enthousiasme uit. Dat kan inspirerend werken, Niet alleen voor jezelf, maar ook voor klanten of collega’s. Het kan de relatie tussen jou en hen bevorderen.

8. Betrouwbaarheid

Als er iets belangrijk is om een goed ‘visitekaartje’ te zijn, is het wel betrouwbaarheid. In zakelijke relaties is het van groot belang om op tijd te zijn, beloftes en verplichtingen na te komen en kwaliteit te leveren. Zo win je het vertrouwen van iedereen.

9. Wees een teamspeler

Ook een goede samenwerking is belangrijk. Zowel met klanten als collega’s. Respecteer hun ideeën en initiatieven en steun hen waar zij het nodig hebben. Zo kun je laten zien dat je een waardevolle bijdrage kan leveren aan een product, dienst of in je team.

10. Blijf leren en ontwikkelen

Door te blijven in je persoonlijke en professionele ontwikkeling blijf je van toegevoegde waarde, Door het volgen van trainingen, het lezen van boeken en het op de hoogte blijven van ontwikkelingen. Zo kan je nog meer van waarde zijn, jouw kennis nog meer uitbreiden en nog meer ten dienste staan van het bedrijf waarvoor je werkt.

Dit lijstje is natuurlijk niet uitputtend, maar het zijn manieren om op een positieve manier het bedrijf te vertegenwoordigen waar je werkt. Zo geef je niet alleen letterlijk misschien een visitekaartje weg, maar ben je ook zelf een ‘visitekaartje’. Op die manier bouw je mee aan het imago en de uitstraling van de onderneming waar je werkt en stuwen de verkoopcijfers wellicht tot grote hoogte.

Heb je hier nog vragen over, neem dan eens contact met één van onze recruiters. 

Gerelateerde artikelen

Kalende man is werkzaam als HR manager en is aan het communiceren met zijn collega

Wat doet een HR manager?

Als werving- en selectiebureau begrijpen we bij Brys dat het personeelsbeheer van essentieel belang is voor het succes van elke organisatie. HR managers spelen hierbij een cruciale rol door ervoor te zorgen dat het personeel tevreden en productief is. In deze blog werpen we een blik op wat een HR manager doet en waarom deze […]

Lees artikel
Een man is werkende op kantoor in rotterdam en is aan het werk op zijn laptop

Wat doet een accountmanager?

Bij Brys weten we hoe essentieel een accountmanager is voor elke organisatie. Een accountmanager draagt bij aan het succes van bedrijven door klantrelaties te beheren en nieuwe zakelijke kansen te creëren. In deze blog bespreken we de rol van een accountmanager en waarom deze functie zo belangrijk is. Wat is een Accountmanager? Een accountmanager is […]

Lees artikel
Veerle Schippers Brys

Hoe je ervoor zorgt dat nieuwe medewerkers zich helemaal thuis (gaan) voelen bij jouw bedrijf

Je kan bijna zeker stellen dat het áltijd spannend is voor een nieuwe medewerker op de eerste werkdag. Het verwelkomen van iemand gaat dan ook verder dan een handtekening bij de ondertekening van het contract. Het is het begin van een relatie die bijdraagt aan het succes van jouw bedrijf. Voor een eerste indruk krijg […]

Lees artikel